Abstrakt

Cel: Przeprowadzone badanie ankietowe skupiało się na ocenie wiedzy studentów po szkoleniach z pierwszej pomocy zrealizowanymi za pomocą dwóch metod. Aby sprawdzić skuteczność i porównać obie metody, wśród studentów zorganizowano szkolenie standardowe z wykorzystaniem fantomów treningowych oraz kurs BLS i AED wspomagany technologią Virtual Reality. Celem było sprawdzenie, czy szkolenie z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości będzie równie skuteczne jak standardowe szkolenie z użyciem fantomów treningowych. Ponadto badanie obejmowało zebranie subiektywnych opinii studentów na temat zastosowania technologii VR w nauce udzielania pierwszej pomocy. W trakcie badań postawiono hipotezę badawczą, według której studenci po standardowym szkoleniu z wykorzystaniem fantomów posiadają większą wiedzę na temat resuscytacji krążeniowo-oddechowej niż studenci po szkoleniu z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości

Metodologia: Do oceny efektywności szkoleń zastosowano metodę badań ankietowych. Wzięło w niej udział 57 studentów kierunku budownictwo w wieku od 20 do 22 lat. Dzięki badaniu zweryfikowano wiedzę teoretyczną i praktyczną studentów na temat pierwszej pomocy oraz przeanalizowano ich subiektywne odczucia po szkoleniu z zastosowaniem technologii VR.

Wyniki: Wyniki badań wskazują, że poziom wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy jest wyższy u studentów po standardowym szkoleniu z wykorzystaniem fantomów treningowych. W tej grupie wszyscy ankietowani odpowiedzieli prawidłowo na 7 pytań, podczas gdy respondenci z grupy wykorzystującej wirtualną rzeczywistość w pełni prawidłowo odpowiedzieli jedynie na 4 pytania. Studenci z grupy pierwszej wykazali się również większą wiedzą dotyczącą schematu postępowania podczas udzielania pierwszej pomocy — odpowiedzieli prawidłowo w 82%, a respondenci z grupy drugiej w 56%. Studenci z grupy pierwszej odpowiedzieli również lepiej na pytania weryfikujące znajomość zasad prawidłowego wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej – 85% z nich odpowiedziało na te pytania poprawnie, natomiast w grupie drugiej dobrych odpowiedzi było mniej o ponad połowę – jedynie 40%.

Wnioski: Na podstawie wyników badań oraz odczuć studentów wyciągnięto wniosek, że szkolenie z zastosowaniem aplikacji VR bez interakcji dotykowej z manekinem, nie jest wystarczające. Wykorzystanie w takich szkoleniach fizycznych fantomów zwiększy realizm symulacji i sprawi, że środowisko wirtualne zostanie lepiej odebrane przez użytkowników wchodzących w interakcję dotykową z modelami wirtualnymi i doświadczających w sposób namacalny ich właściwości (fizycznych).

Słowa kluczowe: edukacja, bezpieczeństwo, pierwsza pomoc, VR, BLS, AED

Typ artykułu: oryginalny artykuł naukowy

Bibliografia:

  1. Gaba D.M., The future vision of simulation in health care,“BMJ Quality & Safety” 2004, 13, 1,2–10, https://doi.org/10.1136/qshc.2004.009878.
  2. Aarola T., Pedagogika symulacyjna w nauczaniu nowoczesnych technologii, Adult Education Taitaja, Global Education Services, Wrocław 2020.
  3. Central Statistical Office, Accidents at work in the first half of 2022 – preliminary data, Gdańsk 2022, https://stat.gov.pl/en/topics/labour-market/working-conditions-accidents-at-work/accidents-at-work-in-2022-preliminary-data,4,52.html, [dostęp: 01.02.2024].
  4. Viereck S., Moller T.P., Ersboll A.K., Recognising out-of--hospital cardiac arrest during emergency calls increases bystander cardiopulmonary resuscitation and survival, “Resuscitation” 2017, 115,141–147, https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2017.04.006.
  5. Grasner J., Herlitz J., Tjelmeland I. i in., Wytyczne resuscytacji 2021: Epidemiologia zatrzymania krążenia w Europie, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2021.
  6. Strzelecki Z., Szymborski J. (red.), Zachorowalność i umieralność na choroby układu krążenia a sytuacja demograficzna Polski, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2015.
  7. Schwarzkoph M., Yin L., Hergert L., Drucker C., Counts C.R., Eisenberg M., Seizurelike presentation in OHCA creates barriers to dispatch recognition of cardiac arres, “Resuscitation” 2020, 156, 230–236, https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2020.06.036.
  8. Debaty G., Labarere J., Frascone R.J., Long-term prognostic value of gasping during out-of-hospital cardiac arrest, “J Am Coll Cardiol” 2017, 70(12), 1467–1476, https://doi.org/10.1016/j.jacc.2017.07.782.
  9. Olasveengen T., Semeraro F., Ristagno G. i in., European Resuscitation Council Guidelines 2021: Basic Life Support, European Resuscitation Council, 2021.
  10. Riou M., Ball S., Williams T. A., ‘She’s sort of breathing’: What linguistic factors determine call-taker recognition of agonal breathing in emergency calls for cardiac arrest?, “Resuscitation” 2018, 122, 92–98, https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2017.11.058.
  11. Skitek I., Witt M., Goniewicz M., Ocena znajomości zagadnień z pierwszej pomocy wśród studentów uczelni uniwersyteckich miasta Poznania, „Nowiny Lekarskie” 2012, 81, 6, 641–646.
  12. Uchwała nr 1809/187/20 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 24 listopada 2020 r., Program polityki zdrowotnej z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej dla uczniów klas VII–VIII z województwa mazowieckiego, Warszawa 2020.
  13. Gent L., Sarno D., Coppock K., Axelrod D.M., Successful Virtual Reality Cardiopulmonary Resuscitation Training in Schools: Digitally Linking a Physical Manikin to a Virtual Lifesaving Scenario, “Circulation” 2019, 140, A396.
  14. Nas J., Thannhauser J., van Geuns R.-J.M., van Royen N. i in., Optimal Combination of Chest Compression Depth and Rate in Virtual Reality Resuscitation Training: A Post Hoc Analysis of the Randomized Lowlands Saves Lives Trial, “Journal of the American Heart Association” 2021, 10, e017367, https://doi.org/10.1161/JAHA.120.017367.