Abstrakt
Cel: Przeprowadzone badanie ankietowe skupiało się na ocenie wiedzy studentów po szkoleniach z pierwszej pomocy zrealizowanymi za pomocą dwóch metod. Aby sprawdzić skuteczność i porównać obie metody, wśród studentów zorganizowano szkolenie standardowe z wykorzystaniem fantomów treningowych oraz kurs BLS i AED wspomagany technologią Virtual Reality. Celem było sprawdzenie, czy szkolenie z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości będzie równie skuteczne jak standardowe szkolenie z użyciem fantomów treningowych. Ponadto badanie obejmowało zebranie subiektywnych opinii studentów na temat zastosowania technologii VR w nauce udzielania pierwszej pomocy. W trakcie badań postawiono hipotezę badawczą, według której studenci po standardowym szkoleniu z wykorzystaniem fantomów posiadają większą wiedzę na temat resuscytacji krążeniowo-oddechowej niż studenci po szkoleniu z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości
Metodologia: Do oceny efektywności szkoleń zastosowano metodę badań ankietowych. Wzięło w niej udział 57 studentów kierunku budownictwo w wieku od 20 do 22 lat. Dzięki badaniu zweryfikowano wiedzę teoretyczną i praktyczną studentów na temat pierwszej pomocy oraz przeanalizowano ich subiektywne odczucia po szkoleniu z zastosowaniem technologii VR.
Wyniki: Wyniki badań wskazują, że poziom wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy jest wyższy u studentów po standardowym szkoleniu z wykorzystaniem fantomów treningowych. W tej grupie wszyscy ankietowani odpowiedzieli prawidłowo na 7 pytań, podczas gdy respondenci z grupy wykorzystującej wirtualną rzeczywistość w pełni prawidłowo odpowiedzieli jedynie na 4 pytania. Studenci z grupy pierwszej wykazali się również większą wiedzą dotyczącą schematu postępowania podczas udzielania pierwszej pomocy — odpowiedzieli prawidłowo w 82%, a respondenci z grupy drugiej w 56%. Studenci z grupy pierwszej odpowiedzieli również lepiej na pytania weryfikujące znajomość zasad prawidłowego wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej – 85% z nich odpowiedziało na te pytania poprawnie, natomiast w grupie drugiej dobrych odpowiedzi było mniej o ponad połowę – jedynie 40%.
Wnioski: Na podstawie wyników badań oraz odczuć studentów wyciągnięto wniosek, że szkolenie z zastosowaniem aplikacji VR bez interakcji dotykowej z manekinem, nie jest wystarczające. Wykorzystanie w takich szkoleniach fizycznych fantomów zwiększy realizm symulacji i sprawi, że środowisko wirtualne zostanie lepiej odebrane przez użytkowników wchodzących w interakcję dotykową z modelami wirtualnymi i doświadczających w sposób namacalny ich właściwości (fizycznych).
Słowa kluczowe: edukacja, bezpieczeństwo, pierwsza pomoc, VR, BLS, AED
Typ artykułu: oryginalny artykuł naukowy
Bibliografia:
- Gaba D.M., The future vision of simulation in health care,“BMJ Quality & Safety” 2004, 13, 1,2–10, https://doi.org/10.1136/qshc.2004.009878.
- Aarola T., Pedagogika symulacyjna w nauczaniu nowoczesnych technologii, Adult Education Taitaja, Global Education Services, Wrocław 2020.
- Central Statistical Office, Accidents at work in the first half of 2022 – preliminary data, Gdańsk 2022, https://stat.gov.pl/en/topics/labour-market/working-conditions-accidents-at-work/accidents-at-work-in-2022-preliminary-data,4,52.html, [dostęp: 01.02.2024].
- Viereck S., Moller T.P., Ersboll A.K., Recognising out-of--hospital cardiac arrest during emergency calls increases bystander cardiopulmonary resuscitation and survival, “Resuscitation” 2017, 115,141–147, https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2017.04.006.
- Grasner J., Herlitz J., Tjelmeland I. i in., Wytyczne resuscytacji 2021: Epidemiologia zatrzymania krążenia w Europie, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2021.
- Strzelecki Z., Szymborski J. (red.), Zachorowalność i umieralność na choroby układu krążenia a sytuacja demograficzna Polski, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2015.
- Schwarzkoph M., Yin L., Hergert L., Drucker C., Counts C.R., Eisenberg M., Seizurelike presentation in OHCA creates barriers to dispatch recognition of cardiac arres, “Resuscitation” 2020, 156, 230–236, https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2020.06.036.
- Debaty G., Labarere J., Frascone R.J., Long-term prognostic value of gasping during out-of-hospital cardiac arrest, “J Am Coll Cardiol” 2017, 70(12), 1467–1476, https://doi.org/10.1016/j.jacc.2017.07.782.
- Olasveengen T., Semeraro F., Ristagno G. i in., European Resuscitation Council Guidelines 2021: Basic Life Support, European Resuscitation Council, 2021.
- Riou M., Ball S., Williams T. A., ‘She’s sort of breathing’: What linguistic factors determine call-taker recognition of agonal breathing in emergency calls for cardiac arrest?, “Resuscitation” 2018, 122, 92–98, https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2017.11.058.
- Skitek I., Witt M., Goniewicz M., Ocena znajomości zagadnień z pierwszej pomocy wśród studentów uczelni uniwersyteckich miasta Poznania, „Nowiny Lekarskie” 2012, 81, 6, 641–646.
- Uchwała nr 1809/187/20 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 24 listopada 2020 r., Program polityki zdrowotnej z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej dla uczniów klas VII–VIII z województwa mazowieckiego, Warszawa 2020.
- Gent L., Sarno D., Coppock K., Axelrod D.M., Successful Virtual Reality Cardiopulmonary Resuscitation Training in Schools: Digitally Linking a Physical Manikin to a Virtual Lifesaving Scenario, “Circulation” 2019, 140, A396.
- Nas J., Thannhauser J., van Geuns R.-J.M., van Royen N. i in., Optimal Combination of Chest Compression Depth and Rate in Virtual Reality Resuscitation Training: A Post Hoc Analysis of the Randomized Lowlands Saves Lives Trial, “Journal of the American Heart Association” 2021, 10, e017367, https://doi.org/10.1161/JAHA.120.017367.